expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA  

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme  

aby balík došiel v poriadku


Giacomo Agostini: kariéra, tituly, životopis a rekordy


16.07.2025
 | 
6 min. čítania.

Keď sa povie legenda motocyklového športu, pamätníci aj veľkí fanúšikovia motoriek si určite vybavia meno Giacomo Agostini. Jeho elegantný štýl jazdy a neporaziteľná chuť víťaziť stvorili v druhej polovici 20. storočia éru, ktorá patrí medzi zlaté v histórii tohto športu. Poďte spoznať túto legendu trocha bližšie priamo u nás!

(Zdroj: depositphotos.com)

Narodenie, detstvo, začiatky s motorkami a junior

Giacomo Agostini sa narodil 16. júna 1942 v talianskej Brescii, no vyrastal v mestečku Lovere. Už od detstva mal slabosť pre rýchlosť a súťaženie na motorke.

Ako chlapec trávil celé dni vonku s kamarátmi, jazdil na bicykli a predstavoval si, že preteká na pravej motorke. S kamarátmi trávil hodiny stavaním vlastných detských pretekárskych strojov, čiže to bolo  všetko, čo malo dve kolesá a motor. Rodina však jeho pretekárskemu nadšeniu nefandila, no Giacomo si svoj sen nechce dať vziať.

Napriek otcovej nevôli si potajme vyskúšal pretekanie, no spočiatku pod falošným menom, aby ho rodina neodhalila. Jazdil na malej motorke Morini 175 a hneď, ako bol na trati, jeho talent a cit pre rýchlosť prakticky nebolo možné prehliadnuť.

V juniorskom veku sa začal zúčastňovať serióznejších pretekov a získaval skúsenosti, ktoré mu neskôr pomohli. V tom období sa veľa učil a to nie len o technike jazdy, ale aj o tom, ako si poradiť s tlakom, očakávaniami a konkurenciou. Už ako junior bol známy svojím perfekcionizmom a neuveriteľnou túžbou po víťazstve.

Práve na motorke Morini 175 vyhral svoj prvý titul a to taliansky šampionát v roku 1963. O rok neskôr získal titul aj v kubatúre do 350 cm3 a tak bolo rozhodnuté, že jeho kariéra povedie ďalej. V Monze na Veľkej cene dokonca obsadil 4. miesto

Vstup do MS motoriek a výsledky v kubatúrach do 350 cm3

Do Majstrovstiev sveta motocyklov vstúpil Agostini v roku 1964 ako jazdec značky Morini. Významnejšie sa však presadil až o rok neskôr, keď skončil druhý v triede do 350 cm3 za Jimom Redmanom, keď mu titul unikol v posledných pretekoch.

Od roku 1965 zároveň Agostini prešiel do tímu MV Augusta, ktorý mu dokázal postaviť výkonnú a spoľahlivú motorku. To sa prejavilo na jeho výsledkoch prakticky okamžite. V tomto ročníku nastúpil tak do triedy 350 cm3, ako aj v triede 500 cm3. Dve druhé miesta boli len na rozbeh, no ukázalo sa, že Giacomo má veľkú budúcnosť.

V triede do 350 cm³ sa stal symbolom dokonalosti. Vyhrával s veľkým náskokom a jeho jazda pôsobila neuveriteľne. Súperi mali čo robiť, aby udržali tempo.

Každý šampionát až do roku 1974 mal iný príbeh, ale končil rovnako, Agostini na vrchole. Či už to boli náročné preteky na Nürburgringu alebo domáce v Monze, Giacomo jazdil s neuveriteľným prehľadom a rozvahou. V rokoch 1966 a 1967 síce ešte bol stále na druhom mieste, no od sezóny 1967 začali prichádzať tituly ako na páse.

Agostini vedel, kedy zabrať a kedy si postrážiť vedenie, čo z neho robilo majstra nielen rýchlosti, ale aj stratégie. V kubatúre do 350 cm³ sa stal ikonou ešte skôr, než ovládol silnejšie stroje a jeho sedem titulov po sebe bolo niečo unikátne.

(Zdroj: depositphotos.com)

Sezóny, úspechy a tituly v kubatúre do 500 cm3

V kubatúre do 500 cm3 získal Giacomo ďalších 8 majstrovských titulov, šesť s MV Agusta a dva s tímom Yamaha. Celkovo vyhral až 68 Veľkých cien.

Agostiniho dominancia v kráľovskej kubatúre začala prakticky hneď po jeho vstupe. Po 2. mieste v roku 1965 prebral štafetu po Hailwoodovi a už v roku 1966 získal prvý titul. V nasledujúcich sezónach predvádzal konzistentné výkony a najmä medzi rokmi 1968 a 1972 prakticky nemal konkurenciu a vyhrával tituly s náskokom.

MV Agusta mu pritom poskytovala špičkovú techniku, tak ako aj v nižšej kubatúre do 350 cm3. Jazdil s ľahkosťou, ale s rozumom a skoro v každých pretekoch pôsobil ako niekto, kto má všetko pod kontrolou aj vtedy, keď idú veci mimo plánu.

V 1974 prišiel prestup do tímu Yamaha a hoci mnohí odborníci o jeho kroku pochybovali, Agostini ich rýchlo umlčal. Hneď v sezóne 1975 získal titul aj na japonskom stroji, čím sa zapísal do histórie ako jazdec, ktorý vyhral kráľovskú triedu v dvoch rôznych tímoch. V roku 1976 sa však vrátil do MV Agusta a vyhral na Nürburgringu.

Aj keď záver jeho pôsobenia v triede 500 cm3 už nebol taký dominantný, stále patril medzi najrešpektovanejších jazdcov na štartovom rošte. Jeho osem titulov, obrovský počet víťazstiev a štýl jazdy z neho spravili doslova žijúcu legendu.

Pôsobenie vo Formule 2, preteky Isle of Mann TT a zhrnutie

Giacomo Agostini sa tiež zúčastnil 16 pretekov Isle of Man TT, kde získal 10 víťazstiev. V roku 1978 si vyskúšal aj Formulu 2 vo farbách tímu Chevron.

Isle of Man TT boli v jeho časoch prestížne, no nebezpečné preteky. Štartoval tam pravidelne od 60. rokov a vyhrával naprieč viacerými triedami. Triumfoval tu v Senior TT 500 cm3 aj Junior TT 350 cm3. V 1972 prišla definitíva a po sérii smrteľných nehôd sa rozhodol na TT už nikdy neštartovať a bol prvý, kto kritizoval ich bezpečnosť.

Jeho pôsobenie vo Formule síce nebolo také úspešné, ako kariéra na dvoch kolesách, ale Giacomo si chcel dokázať, že zvládne aj túto výzvu. V rokoch 1979 a 1980 s monopostom Williams nastúpil aj v Britskej Formule One a získal nejaké body.

Po skončení aktívnej jazdeckej kariéry zostal Agostini súčasťou motoršportu. Krátko pôsobil ako tímový manažér Yamahy a neskôr sa objavoval ako čestný hosť na rôznych Veľkých cenách alebo výstavách. Nestiahol sa do úzadia, skôr naopak, stal sa akýmsi ambasádorom tradície a legendárnej éry, ktorú sám pomáhal vytvoriť.

So 122 víťazstvami a 15 titulmi v Majstrovstvách sveta zostáva jedným z najväčších jazdcov histórie. Jeho meno sa stalo symbolom výnimočnosti a veľkosti, kde sa talent spojil s cieľavedomosťou a tvrdou prácou. Skrátka, legenda ako má byť!

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku